مکانیک

اطلاعات جامع و فنی مکانیک خودرو

مکانیک

اطلاعات جامع و فنی مکانیک خودرو

لغت نامه جدید

 

 

 

A

4WD :
Four wheel drive
سیستم انتقال قدرت به 4 چرخ


16V :
موتور 16 سوپاپ (مثلا در موتور 4 سیلندر برای هر سیلندر 4 سوپاپ در سر سیلندر باشد که موتورهای DOHC , SOHC نیز از این دسته هستند)

1 DIN :
1,12 sae

1 KW :
1,34 ece

1 KW :
1,35 PSdin

ستون A :
ستون در جلوی قسمت وسط بدنه اتومبیل که سقف روی این ستون است و داخل آن عناصر ایمنی غیر فعال تعبیه شده.

ABAT-VENT :
شیشه جلوی کم ارتفاع و یا بر آمدگی باد شکن در اتومبیلهای Speedster

ABAXIAL :
ساختمان خارج محور

ABC :
Active Body Control.
سیستم هیدرو الکترونیکی مرسدس بنز که جلوی خوابیدن بدنه اتومبیل به چپ و راست و جلو و عقب را میگیرد. (در پیچها و هنگام ترمز این سیستم کمک بسیاری به پایداری اتومبیل دارد)

ABS :
Anti Blocker System.
سیستم الکترونیکی که قفل کردن چرخها را در هنگام ترمزهای شدید و ترمز روی سطوح لغزنده از قبل توسط سنسورها پیش بینی کرده و با شل و سفت کردن دیسکها در میلیونومهای ثانیه باعث میشود چرخها حداکثر چسبندگی را داشته باشند و بدین ترتیب در سختترین شرایط نیز حاکمیت فرمان دست راننده باشد.این سیستم در ترمزهای آنی نیز اجازه فرار از برخورد را نیز به راننده میدهد و امروزه بسیاری از تولید کنندگان اتومبیل انرا به صورت استاندارد روی محصولات خود ارائه میدهند و بعضی میز با درخواست مشتری آنرا روی اتومبیل خریدار نصب میکنند.

AC :
air condition
ایرکاندیش , کولر. شبیه به یخچال کار میکند ,توسط یک کمپرسور ماده گازی تحت فشار قرار گرفته گرم و تبدیل به مایع شده و سپس سرد میشود. بعد از بخار شدن سریع خنک میشود.برای کارکرد کمپرسور مصرف سوخت اتومبیل کمی افزایش میابد.

ACC :
Adaptive Cruise Control
سیستم که در ترافیک فاصله و سرعت اتومبیل را با اتومبیلهای دیگر تنظیم میکند.بخصوص این سیستم مانع تاثیر گذاری منفی وسایل نقلیه بار بر بر ایمنی جاده و ترافیک میشود. DaimlerChrysler سیستم دیگری را پیشرفت داده که علاوه بر این فاصله را با خطوط جاده نیز تنظیم میکند.

ACEA :
اتحادیه تولید کنندگان اتومبیل اروپا. بزرگترین کار این اتحادیه تعیین یک نرم برای روغنهای موتور و راحتی کار رانندگان در پمپ بنزینها بود.

ADB :
Automatische Differantial Bremse.
نوع الکترونیکی دیفرانسیلهای قفل دار

ADEZYON :
نیروئی که باعث به هم چسبیدن مایعات و یا مواد به هم دیگر میشود.

AERODINAMIK :
علم جریان هوا یا همان علم باد که برای اتومبیلها خیلی مهم است چون با مقاومت کم در برابر هوا مصرف بنزین هم کاهش میابد.بهترین مقدار مقومت در برابر هوا برای اتومبیلها cw=0,26 میباشد و آیرودینامیک بد اتومبیلهای SUV هم تا 0.45 میتواند باشد.

AFS :
Active Fahrwerks Stabilierung.
در اصل همان کار ABC را انجام میدهد.این سیستم در Citroen Xantia Activa مورد استفاده قرار گرفته است.

AIRBAG :
کیسه هوا. در برخوردها و تصادفات حداکثر محافظت و ایمنی را برای سرنشینان تامین میکند.
وقتی تصادف روی میدهد با اعلام سنسورها کیسه های هوا باز شده و جلوی وارد آمدن ضربات ناشی از تصادف را به سرنشینان میگیرند.(اگه زیاد بخوام توضیح بدم خودش یه مقاله میشه)

Air Filter :
فیلتر هوا. با عبور هوای ورودی به موتور از داخل این فیلتر که از معمولا از جنس کاغذ مخصوصی ساخته شده جلوی ورود ذرات و گرد و خاک به موتور گرفته میشود تا تحت اثر این ذرات در موتور ساییدگی ایجاد نشود و همچنین حرارت هوای ورودی تنظیم میشود و صدای مکش هوا نیز تا حد زیادی کاهش میابد.

Air Flow Meter :
در داخل هواکش دریچه ای وجود دارد که به نسبت شدت جریان هوا باز و بسته میشود و ECU نیز متناسب با این میزان پاشش سوخت را مشخص میکند.

AQUA PLANNING :
عبور اتومبیل از آب بطوری که لاستیکها با زمین تماس نداشته باشند و آب از زیر پروفیل لاستیک خارج نشده بلکه به اطراف پخش شود.

Acceleration :
شتاب.

Active Safety :
تمام اجزایی که ایمنی اتومبیل را بالا میبرند. مانند ABS , ESP , لاستیکها , ترمزها , شکل آیرودینامیک اتومبیل و ...

ALB :
Anti Lock Brakes.
نوع ساده و اولیه سیستم ABS. سیستم ترمزی که در هنگام کشیده شدن لاستیکها بر روی زمین با ریتم مشخصی ترمزها را گرفته و ول میکند.

AMPERMETR :
ابزار اندازه گیری و نشان دهنده میزان جریان ورودی و خروجی باطری.

Anti Freez :
ضد یخ. مایعی که از 50% گلیکول و 50% آب تشکیل شده.در هوای سرد آب داخل رادیاتور یخ زده و به سیستم خنک کننده آسیب برساند.با اضافه کردن ضد یخ به آب رادیاتور میتوان از یخ زدگی جلوگیری کرد.درضمن مانع مانع ایجاد زنگ و رسوب در داخل رادیاتور و سیستم خنک کننده موتور میشود.

ASC+T :
Automatische Stabilitats Control+Traktion.
سیستم که از سوی BMW مورد استفاده قرار گرفته و وضعیت چرخهای عقب را به طور دائم تحت نظر دارد.وقتی چرخهای عقب بلغزند یا چسبندگب خود را از دست بدهند ASC+T عمل کرده و ترمزها و موتور را به نحوی کنترل میکند که اتومبیل از مسیر خارج نشود.

ASR :
Anti-Schlupf-Regelung
سیستم کنترل آنتی پاتیناژ.سیستم که جلوی هرز گردی چرخهای محرک را میگیرد و بدین ترتیب باعث حفظ پایداری میشود.این سیستم به دو نحو میتواند کار کند : یا به صورت الکترونیکی قدرت موتور را کاهش میدهد و یا بر روی چرخی که هرز گردی میکند ترمز اعمال میکند.ASR نام مخفف این سیستم است که از سوی مرسدس بنز مورد استفاده قرار میگیرد و و برایTraction Control از سوی تولید کنندگان مختلف نامهای مختلفی استفاده میشود.مانند ETC , TC و TSC.

ATF :
روغن گیرباکس اتوماتیک.برای فرمان هیدرولیک نیز میتواند مورد استفاده قرار گیرد.

AWD :
All Wheel Drive
نام مخفف اتومبیلهای چهار چرخ محرک

AWS :
All Wheel Steering.
سیستمی که فرمان میتواند هر 4 چرخ را یک جا کنترل کند.

AUTODIMMING :
شکست نور توسط آینه داخل اتومبیل. که با سیاهتر شدن آینه و پخش نور , نور بالای ماشین عقب باعث ناراحتی و کاهش دید و مزاحمت راننده اتومبیل جلویی نمیشود.

 
B


BAS :
سیستمی که در ترمزهای آنی فشار داخل هیدرولیک ترمز را زیاد کرده و باعث پخش یکسان قدرت ترمز به چرخها میشود


benzene :
بنزین.هیدرو کربنی که از نفت خام بدست می آید و در اتومبیلهای با موتور بنزینی به عنوان سوخت مورد استفاده قرار میگیرد و بفرمولC6H6

BI-LITRONIC :
نام اختصاری مورد استفاده BOSCH برای چراغهای
Xenon.

BI-XENON :
امروزه چراغهای BI-XENON پیشرفته ترین و قویترین نوع چراغ هستند.در این چراغها برای نور پائین و بالا 2 چراغ جدا استفاده میشود.چون طول موج و به عبارتی رنگ این چراغها شبیه نور خورشید است در شب باعث نارحتی چشم سایر رانندگان نمیشود و بازتاب را به حداقل میرساند.
نوری که از داخل گاز XENON عبور میکند توسط لنز متحرک 70 میلی متری بازتاب شده و تاثیر نور بالا را ایجاد میکند.

BLOW-BY :
نام گازهایی که در زمان احتراق به پیستونها میروند.

Brake Disk Wiping :
پاک کننده دیسک ترمز. در هنگام بارش شدید باران روی دیسک را یک لایه نازک آب میگیرد , این سیستم با ایجاد تماس بسیار خفیف لنت ترمز با دیسک با فواصل مشخص سطح دیسک را تمیز میکند.بدین ترتیب تاخیری در عکس العمل ترمز ایجاد نمیشود.

BOXER MOTOR :
موتور باکسر. موتوری که سیلندرهای آن در یک راستا یعنی با زاویه 180 درجه باشند.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
C


CAN :
Controller Area Network.
شبکه رابط بین سیستم مرکزی کنترل اتومبیل (ECU) و سیستم کنترل محیطی اتومبیل (ABS , AIRBAG , کولر
....)

CABRIO :
اتومبیلهایی که 2+2 نفر گنجایش سرنشین داشته و روی اتومبیل باز شونده باشد.

Catalyzetor :
یکی از قطعات اگزوز که میزان گازهای آلوده کننده محیط زیست را کاهش میدهد.

CBC :
Cornering Brake Control.
سیستمی که همرا ESP کار میکند و در بسیاری از اتومبیلهای BMW مورد استفاده است و جزو سیستمهای ایمنی فعال محسوب میشود. وظیفه CBC حفظ پایداری اتومبیل در هنگام ترمز در پیچ است. چون در پیچ سرعت چرخهای داخل و خارج پیچ با هم متفاوت هستند پس باید فشار ترمز این چرخها هم تفاوت داشته باشد. CBC توسط سنسورهای خود سرعت هر چرخ را حساب کرده و میزان فشار ترمز را ربای هر چرخ مشخص میکند.

CC :
Cubic Centimetre.
سانتیمتر مکعب. حجم موتور اتومبیلها با این واحد بیان میشود. حجم موتور مساحت بین بالاترین نقطه حرکت پیستون (محل قرار گیری سوپاپها) و پایینترین نقطه حرکت پیستون ( پایین سیلندر) در داخل سیلندر است. 1CC برابر 16 Cubic Inch است.

CDI :
کمپانی Daimler-Chrysler اتومبیلهای دیزل مرسدس بنز را به این نام میخواند.CDI محفف Common Rail Diesel Injection System است.

Ceramic :
ماده ای سبک است که در Porsche Turbo و Mercedes CL 55 AMG برای ساخت دیسکهای ترمز مورد استفاده قرار گرفته است.از آوانتاژهای دیسکهای سرامیکی مقاومت آنها در برابر ساییدگی است که حدودا 300000 کیلومتر عمر میکنند و همچنین نسبت به دیسکهای معمولی 60 درصد سبکتر هستند.

clutch :
تفاوت مشخص بین گیرباکسهای اتوماتیک و دستی (manual) در کلاچ است.کلاچ اتصالی قابل جدا سازیو که رابط انتقال قدرت بین موتور و گیر باکس است.برای حرکت اولیه اتومبیل ابتدا کلاچ گشتاوری را که از موتور میگیرد را به شفت اصلی گیرباکس (که به صورت استاتیک ثابت است) میرساند.همچنین در زمان تعویض دنده ها انتقال نیرو باید قطع شود که کلاچ این کار را انجام میدهد.

compressor :
کاری شبیه به توربو نجام میدهد ولی قدرت خود را از موتور میگیرد.پمپی که فشرده کننده هوا یا مایع کولر است.Jaguar , مرسدس و سایر تولید کننده گان برای افزایش قدرت از کمپرسور استفاده میکنند.موتور برای به کار انداخت کمپرسور کمی بیشتر وخت مصرف میکند.

COUPE :
اتومبیلهایی که بین ستون A و C سقف فلزی دارند و فضایی برای 2+2 نفر و در بعضی موارد تعداد بیشتری سرنشین دارند.

Cryogen Tank :
تا منفی 253 درجه سانتیگراد از هیدروژن مایع محافظت میکند.باید خیلی خوب عایق بندی شده باشد در غیر اینصورت در یک روز 2 درصد ظرفیت مخزن سوخت کم میشود.

CRS :
.Common Rail System
برای موتورهای دیزل ساخته شده و سیستمی است که با فشار بیشتری پاشش میکند .و تفاوت اصلی آن با سایر سیستمها اینست که عملیات ایجاد فشار و پاشش جدا از هم انجام میشود. این سیستم باعث کارکرد بهتر و مرتب و کارایی بیشتر و کاهش صدای موتورهای دیزل میشود.

CO :
گاز کربن مونو اکسید که در هنگام احتراق ناقص سوخت ایجاد شده و گازی مضرر است.

CRUISE CONTROL :
سیستم ثابت کننده سرعت

Cubic Inch :
اینچ مکعب. یک Cubic Inch برابر 16.3870641 سانتی متر مکعب(CC) است. این واحد در گذشته برای اندازه گیری حجم موتور توسط انگلیس و آمریکا استفاده میشد.

CVT :
Constantly Variable Transmission.
گیرباکس با نسبت متغییر. این گیرباکس در دهه 50 توسط یک هلندی به نام Van Doorne ساخته شد. در این گیرباکسها فقط یک نسبت شروع و پایان وجود دارد و وابسته به دور موتور و سرعت اتومبیل نسبت انتقال تغییر میکند.

CVVT :
Continuously Variable Valve Timing,
تکنولوژی زمان متغییر سوپاپ .Volvo, Kia و Hyundai این سیستم را به این نام معرفی میکنند.این سیستم توسط کمپانی های مختلف با اسامی متفاوت مورد استفاده قرار گرفته و استفاده از آن تا حد زیادی گسترش یافته و مرسوم شده است.این سیستم کنترل موتور با زمان باز شدن سوپاپها را با توجه به سرعت و میزان بار اتومبیل تغییر میدهد و بدین ترتیب کارایی موتور را بالا برده و میزان گازهای مضرر خروجی از اگزوز را کمتر میکند.

CW :
ضریب اصطکاک(مقاومت) در برابر هوا. میزان مقاومت اتومبیل در برابر هوا.

cylinder :
سیلندر مهمترین قسمت موتور است که داخل آنها پیستونها قرار میگیرند و محفظه احتراق را به وجود می آورند.

 
D


D4 :
نام اختصاری موتورهای 4 سیلندر بنزینی تویوتا
.

D4D :
نام اختصاری موتورهای 4 سیلندر دیزل تویوتا.

DATENBUS :
تمام قسمتهای الکترونیک به هم وصل شده و از یک مرکز دستور بگیرند.از این فن آوری در مرسدس بنز CL نیز استفاده شده.

DE DION SYSTEM :
در سیستم DE DION آکس ثابت و کمک فنر مستقل به صورت پیچیده ای به هم وصل میشوند.
(
توضیح نمیتونم بدم چون چیزی نمیدونم)

Detention :
به نا منظم کار کردن موتور (نا منظم شدن احتراق) بعد از احتراق ترکیب سوختی توسط جرقه شمع گفته میشود.

deflector :
به قطعات پلاستیکی یا فلزی گفته میشود که در اتومبیلهای سواری دور چرخها و در وسایل نقلیه تناژ بالا روی کابین راننده و روی قسمت بالای درها برای بهبود آیرودینامیک و سهولت عبور جریان هوا قرار داده شده اند.

DI :
Direct Injection.
تزریق مستقیم سوخت در موتورهای دیزل و بنزینی که بدین شکل احتراق بهتر میشود.یکی از مشکلات موتورهای دیزل صدایی است که در زمان احتراق ایجاد میشود و Audi با استفاده از این روش ترکیب هوا و سوخت بهتری تولید کرد و تا حدی این مشکل را برطرف ساخت.

differential :
دیفرانسیل. در یک آکس دور چرخها را متعادل میکند به خصوص در پیچها که دور چرخها با هم متفاوت است.

differential lock :
قفل دیفرانسیل. در زمان از دست دادن چسبندگی یکی از چرخهای محرک جلوی هرز گردی آن چرخ را گرفته و باعث بهبود پایداری و همچنین چسبندگی میشود.محبوبترین نوع آن قفل دیفرانسیل مرکزی است که اگر یک چرخ هرز گردی کند از چرخهای جلو یا عقب حرکت ادامه پیدا میکند.

DIN :
(Deutsches Institut für normung)
استاندارد اندازه گیری آلمان. 1DIN= 1.12 SAE

Dynamometr :
داینامو متر , وسیله ای که قدرت موتور را اندازه میگیرد
.

Distributor :
دلکو , یکی از قطعات سیستم برقی که جریان برق ولتاژ بالا را به صورت تنظیم شده به شمعها میفرستد.

DISTRONIC
و یا DYSTRONIC : (کمک!!! نمیدونم کدوم درسته چون فقط شنیدم )
به آن به صورت مخفف DTR نیز گفته میشود.سیستم رادار هوشمند کنترل کننده فاصله که توسط مرسدس بنز ساخته شده. این سیستم الکترونیک توسط رادار خود فاصله را تا اتومبیل جلوی محاسبه میکند و چنانچه این فاصله تا حد خطرناکی کم شود با کاهش نیروی موتور و یا حتی ترمز کردن سرعت را کم کرده و فاصله را افزایش میدهد.

DOT :
کد استانداردی که از سوی اداره حمل و نقل آمریکا (US Departmant of Tarnsportation) برای روغن ترمزهای هیدرولیک تعیین شده است.در بازار سه نوع روغن ترمز DOT3, DOT4, DOT5 وجود دارد. شماره DOT بزرگتر نشان دهنده بیشتر بودن دمای جوش روغن ترمز و در نتیجه کیفیت بهتر آن است.

DOHC :
Double Over Head Camshaft
موتوری که در بالا دو میل بادامک داشته باشد (و احتمالا 16 سوپاپ و 4 سیلند داشته باشد)

DSC :
نام سیستم ESP ( سیستم پایداری الکترونیکی) در BMW.

DSP :
Dynamic Shift program
گیرباکس اتوماتیک هوشمندی که متناسب با نحوه رانندگی دنده تعویض میکند (یا سریع و یا راحتی)

DSTC :
Dynamic Stability and Traction Control.
این سیستم همراه با سیستمهای ESP (پایداری الکترونیکی) و ASR ( آنتی پاتیناژ) کار میکند و ولوو آنرا DSTC نامیده است.

DUMMY :
ماکتهای انسانی از جنس پلاستیک که در تستهای تصادف مورد استفاده هستند. بر روی این ماکتها سنسورهای متعددی قرار گرفته و بدین ترتیب میزان و نقاط آسیب احتمالی انسانها در تصادفات واقعی محاسبه میشود.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
E


EBD-EBV :
سیستم الکترونیکی تقسیم نیروی ترمز
.

ECE :
Economic Commission for Europe

ECOTEC :
موتور ساخته شده توسط OPEL که به معنی اقتصادی , اکولوژی و تکنولوژی است.

EDC :
Electronic Diesel Control ,
سیستم کنترل موتورهای دیزل انژکتوری.

EDLS :
قفل الکترونیکی دیفرانسیل.

E-gaz :
ارتباط الکتریکی بین موتور و پدال گاز.

EHB :
سیستم ترمز الکتونیکی که در حال حاضر روی این سیستم تحقیق می شود.

EMV :
چگونگی عملکرد سیستم برق خودرو در محیط های الکترو ماگنتیک. عملکرد واقعی سیستم برق خودرو در محیطهای برق فشار قوی تست میشود.

EPS :
Elektro Power Steering.
سیستم فرمان هیدرولیک با موتور الکتریکی.

EON :
Enhanced Other Network ,
تبادل اطلاعات ترافیک

ESP :
Electronic Stability Program.
سیستم پایداری الکترونیکی (و یا بهتر از آن سیستم ضد ناپایداری که جلوی از کنترل خارج شدن اتومبیل را میگیرد) . اساس کار این سیستم اینست که از سیستم ترمز برای کنترل و هدایت اتومبیل استفاده شود. سیستمهای آنتی بلوکه ABS و سیستم آنتی پاتیناژ در زمینهای لغزنده TSC ستونهای سیستم ESP هستند.سنسوری که به فرمان متصل شده هماهنگی بین میزان چرخش فرمان و جهت حرکت اتومبیل را کنترل میکند. در صورت عدم تناسب , ESP سریع وارد عمل شده و ابتدا میزان انتقال نیروی موتور به چرخها را کاهش میدهد.اگر باز هم اتومبیل در کنترل راننده نباشد روی چرخها مستقل از هم ترمز اعمال میشود. این عمل تا زمانی که اتومبیل تحت کنترل راننده در آید و در مسیر دلخواه راننده حرکت کند ادامه می یابد.

ETC :
Electronic Traction control

ETS :
Electronic Stability System
که با ASR رابطه دارد.

EURO NCAP :
مخفف European New Car Assessment Programme که در سال 1997 تاسیس شد.موسسه ای که بسیاری از اتومبیلهای تولید شده در اروپا را تست تصادف میکند و با توجه به نتایج تست تصادف به اتومبیل امتیاز ستاره داده میشود که در حال حاضر حداکثر امتیاز 5 ستاره است.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
F


FACE LIFT :
زیبا سازی ظاهر بیرونی اتومبیل (بزک اتومبیل
)

FADING :
تضعیف عملکرد ترمز اتومبیل در نتیجه داغ شدن لنتهای ترمز. مشکلاتی مانند , ضرورت محکم تر فشار دادن پدال ترمز و طولانی شدن نقطه ترمز گیری پدال نیز در این وضعیت به وجود می آید.

FAN :
به طور متوسط 70% سوخت مورد استفاده موتور تبدیل به گرما میشود. وظیفه خنک کردن موتور نیز همراه سیستم خنک کننده آبی با FAN (پروانه) است. آب حرارت موتور را جذب کرده و حرارت خود آب بالا میرود. این آب وقتی از داخل رادیاتوری که در جلوی اتومبیل است عبور میکند خنک میشود. اگر حرارت آب بیش از حد مجاز بالا رود ترموستات FAN را که روی رادیاتور نصب شده به کار می اندازد تا حرارت پائین آید.

FIS :
نمایشگر اطلاعات که اطلاعاتی مانند مسافت پیموده شده , متوسط سرعت , میزان مصرف سوخت و دمای بیرونی را نمایش میدهد.

FLOATING CAR DATA :
اطلاعاتی که از اتومبیل در حال حرکت فرستاده میشود.

FPS :
سیستم جلوگیری از آتش سوزی در اتومبیل.

FSI :
موتورهای direct injection (پاشش مستقیم سوخت) تولیدی توسط گروه Volkswagen. بزرگترین آوانتاژ این موتورها اینست که در مقایسه با موتورهای با حجم یکسان مصرف سوخت کمتر و قدرت بیشتری دارند.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
G


Gaz Generator :
وسیله ای که AIR BAG (کیسه های هوا) را در دهم ثانیه باز میکند
.

generator :
مولد برق و شارژ کننده باطری اتومبیل.استفاده از باطری های 12 ولت در اتومبیلها مرسوم است و با افزایش احتیاجات در برخی از اتومبیلهای تولید سری از باطری های 42 ولتی اتسفاده میشود.

GDI :
موتورهای Direct Injection میتسوبیشی.

GPS :
Global Positioning System
سیستم موقعیت یابی جهانی.کامپیوتری که در داخل اتومبیل است موقعیت و محل اتومبیل را با برقراری ارتباط با ماهواره تعیین میکند و توسط نقشه موجود در حافظه خود راننده را به محل مورد نظر هدایت میکند.

GRIP :
چسبندگی و یا گیرش جاده.

GT :
مخفف لغات ایتالیایی Gran Turismo (تور بزرگ) میباشد.در اصل این اصطلاح برای اتومبیلهای سدان با خصوصیات اسپورتی بکار میرود.

 
H


HALDEX :
موسسه ای که با تولیدات سیستمهای ترمز و کمک فنر های خود کسب شهرت کرده و ریشه سوئدی دارد
.

HARDTOP :
اتومبیلهایی که سقف فلزی داشته و ستون B ندارند به این نام خوانده میشوند.چنانچه یک اتومبیل HARDTOP سقفی قابل جدا کردن و یا تا شونده داشته باشد شکلی مانند cabrio بدست می آورد.

HATCHBACK :
اتومبیلی که صندوق با شیشه عقب یکپارچه باشد و روی آن چراغهای Stop قرار گیرفته باشد.

HC :
مخفف هیدرو کربن ها. برای جلوگیری از تولید گازهای مضر در کاتالیزاتور تمیز میشوند.

HDC :
Hill Descent Control
کنترل حرکت در سرازیری. HDC معمولا از تجهیزات اتومبیلهای 4WD است. در پائین آمدن از سرازیری ها سرعت را ثابت میکند و بدین ترتیب بدون احتیاج به ترمز میتوان سرازیری های طولانی را طی کرد.

HDI :
High Pressure Direct Injection (
پاشش مستقیم با فشار بالا) نوعی موتور دیزلی که از سوی پژو و سیتروئن با همکاری فورد ساخته شده. این موتورها از تکنولوژی common rail استفاده میکنند و مصرف سوخت و آلودگی کمتری دارند.

Horse Power :
اسب بخار. واحد اندازه گیری قدرت تولیدی توسط موتور. هر اسب بخار برابر 0.7457 کیلو وات است.

HYBRID :
اتومبیلهایی که دو پیشرانه داشته باشند و این نام بیشتر برای اتومبیلهایی که یک موتور درون سوز (بنزینی یا دیزلی) و یک موتور برقی(که انرژی خود را از باطری ها یش میگیرد) دارند استفاده میشود. تا سرعت مشخصی فقط موتور برقی کار میکند و بعد از یک سرعت مشخص برای افزایش قدرت موتور درون سوز نیز شروع به کار میکند.هدف از تولید این نوع اتومبیلها مصرف سوخت کم و حداقل آلودگی محیط زیست است.

HYDROPNOMATIK :
استفاده از بازوهای عیدرولیکی کمک فنر یه جای بازوهای فلزی که تنها از سوی سیتروئن استفاده میشود.

HILL HOLD CONTROL :
این سیستم در هنگام حرکت در سربالایی جلوی حرکت اتومبیل به عقب را میگیرد.در این سیستم ترمزها بصورت اتوماتیک عمل کرده و با فشار ثابتی ترمز گرفته میشود.بدین ترتیب تا زمان فشردن پدال گاز توسط راننده و حرکت اتومبیل جلوی حرکت اتومبیل به عقب گرفته میشود.

HUD :
Heads-up Display
این سیستم برای اولین بار در هواپیماهای جنگنده استفاده شد و به راننده امکان میدهد از وی شیشه جلوی اتومبیل اطلاعات اتومبیل را ببیند. این سیستم توسط یک پروژکتور اطلاعات را روی شیشه جلو منعکس میکند.


I


I-DRIVE :
این سیستم توسط BMW ساخته شده .در این سیستم کامپیوتری میتوان المانهای کنترلی زیادی را که در اتومبیل موجود است را توسط یک Joystick که در کنسول میانی قرار دارد کنترل کرد
.

IMMOBILIZER :
سیستمی که جلوی کار کردن اتومبیل با کلید کپی شده و یا بدون کلید را میگیرد.در اتومبیلهای مجهز به IMMOBILIZER با دریافت اطلاعات میکرو الکترونیکی داخل کلید توسط ECU اتومبیل روشن خواهد شد.

INTERCOOLER :
اینتر کولر وسیله ای است که در موتورهای مجهز به توربو استفاده میشود.چون توربو شارژر همراه با فشردن هوا را گرم میکند و هوای گرم حجم بیشتر دارد بنابرین و شارژ سیلندر به صورت منفی تحت تاثیر قرار میگیرد.با نصب اینتر کولر بین موتور و توربوشارژر هوا سرد میشود و بدین ترتیب با کاهش حجم هوا موارد بالا پیش نمی آید و گشتاور و قدرت موتور بیشتر از پیش افزایش پیدا میکند.

ISOFIX :
نوعی صندلی مخصوص کوچولو ها که بر روی صندلی عقب بسته میشود و ایمنی آنها را تامین میکند.

 
J


Jet Number :
نشان دهنده میزان تمایل سوخت دیزل به احتراق است.برای سوختهای دیزل امروزی این عدد 50 میباشد
.

JIS :
Japanese Industrial Standart
و (jis=din)


K


Kickdown :
در اتومبیلهای مجهز به دنده اتوماتیک هنگامی که راننده پدال گاز را بصورت ناگهانی تا ته فشار دهد این سیستم برای افزایش شتاب و یا افزایش سرعت در سر بالایی دنده معکوس میکند
.

KW :
Kilowatt .
یک اسب بخار (DIN) برابر 0.735499 کیلو وات است و یک اسب بخار (SAE) برابر 0.7496999 کیلووات است.


L


LED :
Ligtht Emitting Diode.
دیودی که با دریافت جریان برق نور میدهد.امروزه در اتومبیلهای مدرن از LED در چراغهای خطر و ترمز استفاده می شود. چون LED سریعتر از چراغهای معمولی روشن میشود
.

LEV :
Low Emission Vehicle Standarts.
استانداردی آلایندگی اتومبیلهای تولید شده در ایالت کالیفرنیای امریکا.در بعضی ایالتهای دیگر امریکا نیز اجرا میشود و در سال 2004 جای خود را به استاندارد LEV II داد.

LPG :
Liquified Petroleum Gas
سوخت گاز که تحت فشار یا دمای پایین تبدیل به مایع شده و در مخزن نگه داری میشود.قیمت آن نسبت به بنزین ارزان بوده و آلودگی بسیار کمتری ایجاد میکند و اکتان بالایی دارد.مصرف ان نسبت به بنزین بیشتر است.امروزه موتورهای بنزینی را میتوان به گاز سوز تبدیل کرد.

LSD :
Limited Slip Differential
دیفرانسیل محدود کننده لغزندگی.به خصوص در پیچها و زمینهای لغزنده جلوی سر خوردن اتومبیل را میگیرد. تفاوت این نوع دیفرانسیل پیشرفته با دیفرانسیلهای استاندارد در اینست که در مواقع شتاب گیری و کاهش سرعت نیز اتومبیل را کنترل میکند.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
M


MACPHERSON :
MacPherson ,
سیستم کمک فنری که چیز زیادی راجع بهش نمیدونم...احتمالا یک اتصال زیری بین فنر لول کمک فنر و ضربه گیر است
.

Micro Filter :
فیلتر الکتریکی که ذرات و پولن های تا 5 میکرون را نیز جذب میکند.

MPV :
اتومبیل چند منظوره (مانند Opel Zafira )

MPI :
انژکتور چند نقطه ای. بهترین حالت احتراق سوخت را به وجود می آورد.

MOTRONIC :
این سیستم الکترونیکی میزان ترکیب سوختی (هوا و سوخت) و احتراق را طبق خواست راننده تنظیم میکند. این سیستم نسبت به سیستم مکانیکی که مصرف سوخت و آلودگی بیشتری داشت آوانتاژهای زیادی دارد و توسط یک مغز الکترونیکی و سنسورهای متعدد کنترل کارکرد موتور را به بهترین شکل کنترل میکند.

MOZ :
عدد اکتان موتور. با روشی متفاوت نیز ROZ محاسبه میشود که بزرگتری از MOZ حاصل میشود.

MSR :
Motor Schleppmomenten Regelung .
سیستمی که توسط سیستم کنترل پایداری اتوماتیک(ASC) کنترل میشود. و جلوی لغزندگی و کشیده شدن اتومبیل را در مسیرهای لغزنده و نرم را میگیرد.این سیستم در سرعتهای بالاتر از 20 کیلومتر در ساعت میتواند عمل کند.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
N


NM :
NEWTONMETRE (
واحد گشتاور یا میزان torque اتومبیل) میزان نیرویی لازم برای 1 متر حرکت دادن یک جسم با واحد نیوتن متر بیان میشود. 1 نیوتن برایر 100 گرم است. NM واحد گشتاور و یا قدرت چرخش موتور است
.

Navigation System :
سیستم هدایت گر یا راهبری. این سیستم به وسیله نقشه موجود در حافظه خود محل اتومبیل را دقیقا مشخص میکند و توسط یک نمایشگر بزرگ که در کنسول میانی قرار دارد راننده را از سریعترین و نزدیگترین مسیر ممکن به مقصد راهنمایی میکند.

NIGHT VISION :
سیستم دید در شب.در صورت دید کم در شب راننده را از موانع موجود مطلع میکند.

NITRO :
nitromethane.
ترکیب ازت و متان و سوختی است که انرژی کمتری از بنزین تولید میکند ولی برای سوختن به هوای بسیار کمتری احتیاج دارد و بهمین جهت کارایی بهتری دارد.برای سوختن 1 ظرفیت بنزین 14.7 ظرفیت هوا لازم است ولی برای سوختن 1 ظرفیت نایترو 1.7 ظرفیت هوا لازم است و در نتیجه برای سوختن در محفظه احتراق 8 برابر بیشتر از بنزین سوخت وارد میشود.آوانتاژ نایترو فقط اینست که بطور متوسط 2.5 برابر بیشتر قدرت تولید میشود.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
O


Oversteer :
به سر خوردن قسمت عقب اتومبیل گفته میشود
.

Oastler, Malcolm :
این استرالیایی با استعداد اکنون سر طراح تیم BAR است. (همان تیم که با Honda در فرمول یک همکاری دارد BAR-HONDA ) و در موفقیت Reynard در کارت سهم داشت.

Oliver, Jackie :
اولیور در ابتدا راننده مسابقات Prix pilotu بود. همراه Alan Rees تیم Arrows را تاسیس کردند.این تیم اکنون متعلق به Tom Walkinshaw است.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
P


Pacific :
این تیم انگلیسی که توسط Keith Wiggins در سال 1994 تاسیس شد فقط توانست 1 سال روی پا بایستد در سال 1996 با بدهی های زیادی تعطیل شد
.

Paddock :
محلی که معمولا در قسمت عقب PIT STOP قرار دارد و تجهیزات و اتومبیلهای نقلیه ای تیمها در این محل قرار میگیرند.

Palmer, Jonathan :
این دکتر انگلیسی فعالیت فرمول 1خود را از سال 1983 و با شرکت در Grand Prix فرمول 1 اروپا و کسب مقام سیزدهمی آغاز کرد.در مدت 7 سال فعالیت خود راننده تیمهای Skoal Bandit, Zakspeed و Tyrrell بود.در این مدت در 84 مسابقه شرکت کرد و 1 بار بهترین زمان یک دور را کسب کرد و 14 امتیلز بدست آورد.

Panis, Oliver :
این راننده فرمول 1 از مدرسه Elf Racing شروع به کار کرد و در سال 1994 راننده Ligier در فرمول 1 بود و تا سال 199 در این تیم حضور داشت و در سال 2000 به عنوان راننده تست به تیم McLaren پیوست. در مدتی که راننده تمیهای Prost و Ligier بود 56 امتیاز بدست آورد و تنها یک بار در سال 1996 ودر موناکو به پیروزی رسید.

Patrese, Riccardo :
این راننده 17 سال فعالیت خود تنها راننده ای است که در 256 مسابقه grand prix شرکت کرده است.این راننده ایتالیایی در سال 1977 با تیم Shadow شروع به شرکت در مسابقات کرد و سپس راننده تیمهای Arrows, Parmalat Brabham, Benetton Alfa Romeo, Williams و Benetton بود در این مدت او در در 6 مسابقه پیروز شد و در 8 مسابقه مقام کسب کرد.در 13 مسابقه صاحب سریعترین دور بود و 281 امتیاز کسب کرده بود.

Paul, Ricard :
پیستی در جنوب فرانسه که از سال 1971 تا 1990 مسابقات Grand Prix فرانسه در این پیست برگزار میشد.

Petronas :
این کارخانه مالزیایی با تیم Sauber در فرمول 1 همکاری دارد و صاحب امتیار نام موتورهای V10 فراری است که بر روی اتومبیلهای تیم Sauber نصب میشود.

Peterson, Ronnie :
این راننده سوئیسی یکی از رانندگان مشهور و با استعداد فرمول یک بود که در 10 مسابقه به پیروزی رسید و به شکلی تراژیک از فرمول یک و پیستها جدا شد.در سال 1978 در یک تصادف پای او آسیب شدیدی دید و مدتی در اغماء بود و بعد از بهبودی نیز استعداد رانندگی خود را از دست داد.

Peugeot :
این شرکت فرانسوی در سال 1994 همراه با تیم McLaren در فرمول 1 شرکت کرد و با مشکلات موتور مواجه شد.در سال 1995 به تیم Jordan ملحق شد و سپس در سال 1998 همرا با تیم Prost در مسابقات شرکت کرد.موتورهای پژو همیشه به عنوان یکی از بهترین موتورها مورد قبول هستند ولی پژو با تیمهای Jordan و Prost نوانسته است موفقیتی کسب کند.

Pitlane :
محل بین ساختمان PIT STOP و خود PIT STOP.در این محل محدودیت سرعت وجود دارد که معمولا 120 کیلومتر در ساعت میباشد.

Pitstop :
محل توقف برای تعویض لاستیک و سوخت گیری در فرمول 1. حداقل 17 مکانیک در PITSTOP انجام وظیفه میکنند و بسته به میزان سوخت گیری بین 5 الی 16 ثانیه اتومبیل در PIT توقف میکند (و همچنین کلوپی خیلی باحال در فروم مشهور تیونینگ تالک که من مدیرش هستم)

Pole Position :
به رده راننده در هنگام شروع مسابقه گفته میشود.طبق زمانهای بدست آمده در روز قبل مسابقه مشخص میشود و رانندگان به ترتیب بهترین زمان بدست آمده مسابقه را شروع خواهند کرد.

Porsche :
این شرکت آلمانی که اتومبیلهای اسپورت تولید می کند با ساخت یک موتور V6 توربو برای تیم TAG-McLaren برای اولین بار در فرمول 1 شرکت کرد و همراه McLaren سه بار قهرمانی فرمول 1 را کسب کرد که در سالهای 1984 و 1985 و 1986 بود.

Postlethwaite, Harvey :
یکی از طراحان فرمول 1 که 27 سال در فرمول 1 فعالیت داشت و با تیمهای بسیاری از جمله Postlethwaite و Tyrrell و Honda همکاری کرد.او در سال 1999 درگذشت.

Prost :
Alain Prost
همراه تیمهای مختلفی در فرمول 1 شرکت کرد و 51 بار در مسابقات اول شد و بیشترین امتیاز را کسب کرد. در سال 1994 همراه با تیم Williams-Renault چهارمین و آخرین قهرمانی خود در فرمول 1 را کسب کرد.در سال 1997 تیم Ligier را خریداری کرد و رئیس تیم Prost شد.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
R


Radiotelephone :
تلفن موبایل اتومبیل همراه با Car Audio set یک وسیله باشند
.

Radiator :
در اتومبیلهایی که سیستم خنک کننده آنها توسط آب کار میکند آب گرم شده از داخل رادیاتور عبور میکند و توسط FAN خنک شده و دوباره به موتور باز میگردد.

RDS :
Radio Data System
اطلاعات کانالهای FM رادیو را میتوان در پانل نمایشگر رادیو مشاهده کرد.

REAL-TIME :
در حالت عادی چرخهای جلو محرک هستند ولی اگر چرخهای جلو هرز گردی کنند سیستم بصورت اتوماتیک نیروی موتور را به چرخهای عقب منتقل میکند.

ROZ :
Research oktan .
عددی که همانند MOZ قدرت احتراق سوخت را نشان میدهد.

ROADSTER :
اتومبیلهای روبازی که 2 در داشته باشند و 2 نفر گنجایش سرنشین داشته باشند (همراه با راننده)

ROTARY-WANKEL MOTOR :
نوعی موتور که در سال 1954 از سوی Felix Wankel ساخته شد.نحوه کار این موتور به طور خلاصه به این شکل است که با چرخاندن پیستون مثلثی شکل داخل بلوک محفظه احتراق , در داخل سیلندر حجم و میزان تراکمهای متفاوتی به وجود آورده شود.این تکنولوژی موتور امروزه بیشتر از سوی مزدا استفاده میشود. در مدل RX-8 مزدا که در اروپا جای مدل RX-7 را گرفت از این نوع موتور استفاده شده است.

RPM :
Revolutions per Minute
دور در دقیقه.هر لحظه نشان میدهد که موتور در یک دقیقه چند دور میچرخد.

RULMAN :
نام عمومی قطعه ای که بین دو جسم در حال حرکت قرار میگیرد و اصطکاک بین آنها را کاهش میدهد.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
S


SAE :
Society of Automotive Engineers
انجمن مهندسین اتومبیل. انجمنی که استانداردهایی را تعریف کرده و یکی از این استاندارد ها HP/SAE است که قدرت اتومبیل (اسب بخار) را نشان میدهد و در آمرکای شمالی قدرت اتومبیلها با این استاندارد محاسبه میشود که نسبت به استاندارد HP/DIN عدد بزرگتری بدست می آید
.

SAHR :
Saab Active Head Restraint.
سیستمی است که از طرف شرکت SAAB ساخته شده. در تصادفهایی که به اتومبیل از عقب ضربه وارد میشود توسط پشتیها سر سرنشین به جلو هل داده میشود تا گردن و سر سرنشین آسیب نبیند. تصادف توسط یک حسگر که در عقب اتومبیل قرار گرفته تشخیص داده میشود.

SEDAN :
اتومبیلهایی که 4 در دارند و از ستون C تا عقب بر آمده و موازی با زمین است.

SELESPEED :
تفاوت آن با Tiptronic در manual (دستی) بودن آن است.ولی میتوان از آن بصورت اتوماتیک و یا نیمه اتوماتیک نیز استفاده کرد.

SELF-LEVELLING SUSPENSION :
یک واسطه المان در داخل سیستم کمک فنر است که متناسب با مقدار بار اتومبیل ارتفاع کمک فنر را بصورت اتوماتیک تنظیم می کند.در این سیستم ارتفاع قسمت جلو و عقب مستقل از هم تنظیم میشود.

SETAN :
عددی که کیفیت سوخت دیزل را نشان میدهد. عدد 100 بیان گر اینست که خود احتراقی سوخت بسیار آسان و سریع است. برای موتورهای دیزلی پیشرفته این عدد بهتر است کمی بیشتر از 50 باشد.

SLS :
سیستمی که ارتفاع اتومبیل را به صورت اتوماتیک تنظیم میکند و در اتومبیلهای Off Road استفاده میشود.

SOFT-STOP :
سیستمی که با کاهش شدت ترمزها در هنگام توقف به صورت اتوماتیک باعث توقف نرم و بدون لرزش میشود.

SOFT-TOP :
به سقف اتومبیلهای با سقف باز شونده گفته میشود که جنس سقف از پارچه و یا فلز با پوشش پارچه باشد.

SPACEFRAME :
قطعات متحرک آلومینیومی که در ساخت بدنه Audi های A8 , A2 مورد استفاده قرار گرفته و باعث کاهش 40 درصدی وزن شده اند.

SOHC :
موتور با یک میل بادامک (و احتمالا 16 سوپاپ)

spoiler :
در بعضی اتومبیلها در جلو و زیر سپر و در بعضی در عقب و روی صندوق نصب میشود. این قطعه باعث بهبود آیرودینامیک خودرو میشود.

Spider :
در اوایل سالهای 1900 به وسیله سبک موتور دارو با 2 صندلی گفته می شد.این عبارت از سالهای 1950 از سوی تولید کنندگان ایتالیایی برای اتومبیلهای اسپورت 2 نفره و روباز شروع به استفاده شد.

SRS :
سیستمهای ایمنی اضافی مانند کیسه هوا.

STEER BY WIRE :
سیستم فرمان هیدرویک الکترونیک میباشد و همانند بازهای کامپیوتری ارتباط مکانیکی وجود ندارد بلکه با حرکت فرمان توسط راننده چرخهای جلو به صورت الکترونیک اتومبیل را هدایت میکنند.

STOP & GO :
سیستم که همراه سیستمAdaptive Cruise Control (ACC) کار میکند و فاصله را توسط سنسورها کنترل میکند و به خصوص در زمان حرکت در ترافیک سنگین کاربرد دارد.

SUPER SELECT :
چرخهای محرک را بنا به شرایط و احنیاج راننده تغییر میدهد. این سیستم به 4 شکل کار می کند : 1-فقط چرخهای عقب محرک باشند. 2-تقسیم بین چرخهای جلو و عقب. 3-تقسیم مساوی نیرو بین چرخها جلو و عقب. 4-حرکت با 4 چرخ بصورت کلاسیک.

SUV :
SPORT Utility Vehicle.
این اتومبیلها خصوصیات اتومبیلهای استیشن و ون را در متن خود دارند و معمولا باشد 4WD هستند که برای مسیرهای غیر از جاده و نا همواریهای معمولی نیز مناسب هستند در عین حال که در جاده تفاوتی زیادی با یک اتومبیل معمولی ندارند.

Suspension :
سیستم تعلیق. ضربات و شوکهای وارده از طرف مسیر به اتومبیل را جذب میکند.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
T


TAS :
Travel Assist System.
این سیستم توسط یک خط GSM در مواقع تصادف به صورت اتوماتیک پیغام S.O.S میفرستد
.

TCS :
ASR-ETC.
سیستم کنترل پاتیناژ.

TDI :
Turbo Dizel Injection.

TIPTRONIC :
گیرباکس دو حالته یع نی به دلخواه میتوان دنده را دستی و یا اتوماتیک عوض کرد.

TPC :
سیستم الکترونیک کنترل فشار (باد) لاستیک.

TURBO :
سیستمی که باعث ورود هوای بیشتر به موتور میشود و با آفزایش میزان هوای ورودی قدرت موتور افزایش میابد. پروانه توربو توسط گازهای خروجی از اگزوز چرخانده میشود.

Twin Spark :
استفاده از یک جفت شمع برای هر سیلندر که باعث سوخت بهتر ترکیب سوختی میشود و همچنین با کاهش زمان احتراق تراکم نیز افزایش میابد.Alfa romeo و بنز (محمد بزن قدش) از این سیستم استفاده میکنند.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
T


Vanos :
سیستم کنترل زمان متغییر سوپاپ در
BMW

VTEC :
موتورهای هوندا که مجهز به میل سوپاپهای با زمانهای متفاوت هستند. در این موتور ها زمانهای سوپاپ در دورهای متفاوت تغییر کرده و بهترین کارایی و مصرف سوخت ایجاد میشود.

VTG :
Variable Turbo geometry.
توربوی متغییر. این توربو در دورهای کم نیز کارایی دارد.هوایی که از مانیفولد اگزوز می آید توسط پره های کوچکی که درون بدنه این توربو قرار دارد به مرکز پروانه هدایت میشود.این پره ها با دستوراتی که از سیستم کنترل موتور میگیرند به بالا پائین حرکت میکنند و باعث میشوند در دورهای پائین نیز پرپانه توربو با سرعت خوبی بچرخد. (همانطور که برای افزایش فشار آب باید لوله قطر کمتری داشته باشد)

VVT-I :
سیستم کنترل زمان متغییر سوپاپ در Toyota

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
W


WHEELBASE :
(
فاصله محور) فاصله بین مرکز چرخهای جلو تا مرکز چرخهای عقب
.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
.
با تشکر از مسعود صادقی


 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد