Hamidsaipa@yahoo.com
گونه جدید موتور 12 سیلندر آلمانیها که در نمایشگاه خودروی ژنو به نمایش درآمد، انقلابی جدید در کلاس خودروهای لوکس به شمار میرود. توان تولیدی 405 کیلووات یا 550 اسب بخار با تورگ تولیدی 900 نیوتن متر در دوران 2300 دور در دقیقه به همراه عملکردی کاملاً نرم، مدیون وجود یک جفت سیستم توربو شارژر و یک جفت شمع برای هر سیلندر با آرایش سه سوپاپ در هر سیلندر است.
نوآوری به کار رفته در این موتور ابتدا در نمایشگاه خودروی ژنو در ماه مارس 2002 – پیش از تولید انبوه آن- ارائه شد.
توان بالا، نرمی کارکرد موتور، طول عمر بالای قطعات و کیفیت موتور مایباخ افسانهای در سال 1929 سبب ایجاد انگیزه برای تقویت و تشکیل یک تیم مهندسی به منظور کار بر روی گونه جدید آن شد که شاهکاری تکنولوژیک در موتور خودروها را پدید میآورد.
قلب تپنده، چیزی جز یک موتور 5/5 لیتری با دو توربو شارژر و حداکثر قدرت 550 اسب بخار و تورگ 900 نیوتن متر نبود که مایباخ را در موقعیت ویژه و نقطه اطمینان واقعی قرار میداد چون به ازای هر 1000 سیسی حجم موتور توانی معادل 100 اسب بخار تولید میکرد: یک موتور V شکل با زاویه 60 درجه که بدون دخالت هیچ گونه وزنه تعادل در محور اصلی، نیروی اینرسی و ممانهای تولیدی را به صورت بالانس منتقل میکند.
زاویه 60 در نظر گرفته شده برای موتور جدید درست همان زاویه آرایش سیلندر به کار رفته توسط کارل مایباخ است. از زمان کارل مایباخ موتور 12 سیلندر تولیدی در زمره اولین موتورهای به کار گرفته شده در خودروهای تولیدی توسط آلمانها بود.
بین سالهای 1929 و 1938 فردریش شافن کمپانی «مایباخ موتورن باو» را تاسیس و 300 موتور شبیه این موتورهای افسانهای را تولید کرد که هر کدام حجمی برابر 7 لیتر داشتند و 110 کیلووات یا 150 اسب بخار توان را فقط در 2800 دور در دقیقه تولید میکردند.
شما میتوانید نرمی و واکنش توان تولیدی این موتور عظیم و افسار گسیخته را بدون هیچ گونه سر و صدای اضافی و ارتعاشات مزاحم تصور کنید. این موارد از جمله دلایل ارتقای مشخصههای قدرت در موتور 12 سیلندر جدید به شمار میرفت.
دو سال بعد در 1931 حجم موتور مایباخ به 8 لیتر و قدرت آن به 147 کیلووات یا 200 اسب بخار افزایش یافت؛ به طوری که این موتور، مدل مایباخ زیپلین را به سرعت 170 کیلومتر در ساعت رساند.
توان و تورگ موتور-هردو- عیاری قابل توجه برای گونه جدید 12 سیلندر بودند که در سال 2002 ارائه شد. امتیاز و مشخصه جفت توربو شارژر استفاده شده، پاسخگویی به هوای موردنیاز موتور
«V12» بود. با به کارگیری این جفت توربو شارژر، راننده امکان استفاده از حداکثر توان اعجابانگیز را حتی در دور پایین پیدا میکند. حداکثر تورگ 900 نیوتن متر در دوران 2300 دور در دقیقه تا حداکثر قدرت 405 کیلووات یا 550 اسب بخار در دوران 5250 دور در دقیقه قابل دستیابی است.
توربینهای این جفت توربو شارژر در مانیفولد دود به گونهای قرار گرفتهاند که راندمان را به حداکثر میرسانند. جریان هوای فشرده شده از توربو شارژرها، از میان سیستم خنککن میانی (Inter Cooler) عبور میکند و سبب بهینه شدن درجه حرارت و دانسیته هوای ورودی به محفظه سیلندر-به طور همزمان- میشود.
درست شبیه موتورهای پیشرفته 6 ، 8 و 12 سیلندر مرسدس بنز، در موتور 12 سیلندر مایباخ هم از نوآوری جرقهزنی جفت شمعها و تکنولوژی سه سوپاپ برای هر سیلندر به طور پیوسته استفاده شده است.
تکنولوژی سه سوپاپ یکی برای خروج دود و دو تا برای ورود هوا و سوخت، کاتالیست کنورتور سریع گرم شونده که توانسته است محدوده های استاندارد دشوار یورو 4 را در همه شرایط پاس کند، از ویژگیهای این موتور است. جریان متغیر جفت شمعها که توسط جریان یونها اندازهگیری میشود به منظور تشخیص و جلوگیری از نشتی جریان نه تنها پروسه احتراق را بهبود میبخشد بلکه افزایش فشار ناگهانی در سیلندر را کاهش میدهد که تاثیر بسزایی در ایجاد نویز دارد. ولتاژ 32000 ولت خود یک رکورد برای این موتور به شمار میرود. این سیستم جرقهزنی قوی و قابل اطمینان حتی در دورهای پایین نیازی مهم است که به همان سالهای 1929 در کمپانی مایباخ موتور باو برمیگردد. برای رفع این نیاز در موتور جدید دو سیستم جرقهزنی جداگانه با سیستم زمانبندی متغیر استفاده شد که یک نوآوری محسوب میشود.
موضوع سبکی وزن در طراحی موتور یکی از موارد مهم برای مهندسان مایباخ موتور باو بود. برای رسیدن به نسبت قدرت به وزن دلخواه (hp/kg) کارل مایباخ تصمیم گرفت از آلیاژ آلومینیم ریختهگری شده برای ساخت پوسته موتور و سرسیلندر استفاده کند. در صورتی که مهندسانی که درصدد تکمیل و توسعه این موتور جدید بودند، آلیاژی از آلومینیم را که به روش دایکست ایجاد میشد، برای ساخت پوسته سیلندر موتور انتخاب کردند. (به این ترتیب استحکام بالاتر و کیفیت بهتری حاصل میشود) این بار به منظور کاستن از سر و صدا و ارتعاشات ناخواسته در قسمت انتهای محفظه میل لنگ در پوسته موتور ترکیبی از آلومینیم و بستری از صفحات پایه چدن خاکستری در محل یاتاقان بندی استفاده شد. ترکیب چدن خاکستری در محل قرار گرفتن یاتاقان بندی و وجود آلیاژ آلومینیم دایکست در کل پوسته سبب استحکام بالا و مقابله با ارتعاشات طولی در بلوکه سیلندر میشد. پوشش سرسیلندر نیز ازجنس منیزیم دایکست شده و جداره سیلندر از جنس سبک آلومینیم سیلیکون کم اصطکاک درنظر گرفته شد.
در پی تصمیم احیای دوباره این اتومبیل لوکس با مارک مایباخ، گروه دایملر کرایسلر این مدل را در پاییز سال 2002 به نمایش گذاشت.
با امتیازات ویژهای از جمله جاداربودن و به کارگیری آخرین تکنولوژی و مهندسی در آن، این خودروی سوپرلوکس دنباله رو گونه افسانهای مایباخ قدیمی شد. بر این اساس همکاری مشترکی بین شرکت خواهر یعنی مرسدس بنز با کمپانی دایملر کرایسلر شکل گرفت که متعاقب آن مایباخ در بخشهای ایمنی، راحتی، قابلیت اطمینان و طول عمر بالا از هدایتها و نوآوریهای این شرکت بهرهمند شد.
مایباخ جدید تمامی تکنولوژیهای جدید به کار رفته در مرسدس بنز را جمعآوری کرده است.
در دهههای 20 و 30 خودروهای مایباخ و مرسدس بنز بهترین خودروها در جهان بودند که توسط شرکتهای آلمانی ساخته میشدند. وجود توانایی بالای تکنیکی، کیفیت عالی ساخت و زیبایی بینظیر در طراحی آنها کافی بود که مایباخ و بنز در جهان نام و نشانی برای خود به دست آورند. از سال 1930 از جمله مدلهای سرآمد مایباخ زیپلین بود؛ با طول 5/5 متر. این مارک معتبرترین خودروی آلمانی تا آن هنگام به شمار میرفت. اولین مرسدس، مرسدس 35 اسبی و در حقیقت تصور خیالپردازانه ویلهم مایباخ بود؛ دوست قدیمی گوتلیب دایملر و مدیر دایملر موتور گسلشافت.
این مدل در واقع الگوی واضحی برای خودروهای سواری بعدی بود. در سال 1909 مایباخ تصمیم گرفت موتوری با قابلیت بالا و ایمن برای کشتی هوایی زیپلین بسازد. در سال 1919 پسران کارل توسعه خودروهای لوکس خود را آغاز کردند و دو سال بعد اولین مدل را بیرون دادند. در سال 1941 حدود 1800 خودرو در جهان دارای مارک مایباخ بودند.
نمایش عملکرد یک توربو شارژر
ارتباط توربو شارژر و خنککن میانی و محفظه احتراق
جدول مقایسهای ذیل مشخصات دو مدل مایباخ قدیم و جدید را نشان میدهد
مدل جدید 2002 مدل قدیمی 1938-1929
12 سیلندر با زاویه 60 درجه 12 سیلندر با زاویه 60 درجه تعداد سیلندرها و ترتیب قرار
گرفتن
87/82 100/92 و از سال 1931 به بعد 100/86 قطر و کورس پیستون
سه سوپاپ دو سوپاپ تعداد سوپاپها برای هر سیلندر
550 اسب در 5250 150 اسب در 2800 و از سال توان خروجی
1931 به بعد 150 اسب در 2300
9 به 1 3/6 به 1 و از سال 1931 به بعد 5/6 به 1 نسبت تراکم
سیستم الکترونیکی با خنککن دو کاربراتور دوبل سیستم تغذیه
میانی و دو توربو شارژر
باتری 12 ولت باتری 12 ولت سیستم جرقه
سیستم تشخیص و جلوگیری از نشتی جرقه
Carmancarfans
خرداد 1384
Hamidsaipa@yahoo.com
گونه جدید موتور 12 سیلندر آلمانیها که در نمایشگاه خودروی ژنو به نمایش درآمد، انقلابی جدید در کلاس خودروهای لوکس به شمار میرود. توان تولیدی 405 کیلووات یا 550 اسب بخار با تورگ تولیدی 900 نیوتن متر در دوران 2300 دور در دقیقه به همراه عملکردی کاملاً نرم، مدیون وجود یک جفت سیستم توربو شارژر و یک جفت شمع برای هر سیلندر با آرایش سه سوپاپ در هر سیلندر است.
نوآوری به کار رفته در این موتور ابتدا در نمایشگاه خودروی ژنو در ماه مارس 2002 – پیش از تولید انبوه آن- ارائه شد.
توان بالا، نرمی کارکرد موتور، طول عمر بالای قطعات و کیفیت موتور مایباخ افسانهای در سال 1929 سبب ایجاد انگیزه برای تقویت و تشکیل یک تیم مهندسی به منظور کار بر روی گونه جدید آن شد که شاهکاری تکنولوژیک در موتور خودروها را پدید میآورد.
قلب تپنده، چیزی جز یک موتور 5/5 لیتری با دو توربو شارژر و حداکثر قدرت 550 اسب بخار و تورگ 900 نیوتن متر نبود که مایباخ را در موقعیت ویژه و نقطه اطمینان واقعی قرار میداد چون به ازای هر 1000 سیسی حجم موتور توانی معادل 100 اسب بخار تولید میکرد: یک موتور V شکل با زاویه 60 درجه که بدون دخالت هیچ گونه وزنه تعادل در محور اصلی، نیروی اینرسی و ممانهای تولیدی را به صورت بالانس منتقل میکند.
زاویه 60 در نظر گرفته شده برای موتور جدید درست همان زاویه آرایش سیلندر به کار رفته توسط کارل مایباخ است. از زمان کارل مایباخ موتور 12 سیلندر تولیدی در زمره اولین موتورهای به کار گرفته شده در خودروهای تولیدی توسط آلمانها بود.
بین سالهای 1929 و 1938 فردریش شافن کمپانی «مایباخ موتورن باو» را تاسیس و 300 موتور شبیه این موتورهای افسانهای را تولید کرد که هر کدام حجمی برابر 7 لیتر داشتند و 110 کیلووات یا 150 اسب بخار توان را فقط در 2800 دور در دقیقه تولید میکردند.
شما میتوانید نرمی و واکنش توان تولیدی این موتور عظیم و افسار گسیخته را بدون هیچ گونه سر و صدای اضافی و ارتعاشات مزاحم تصور کنید. این موارد از جمله دلایل ارتقای مشخصههای قدرت در موتور 12 سیلندر جدید به شمار میرفت.
دو سال بعد در 1931 حجم موتور مایباخ به 8 لیتر و قدرت آن به 147 کیلووات یا 200 اسب بخار افزایش یافت؛ به طوری که این موتور، مدل مایباخ زیپلین را به سرعت 170 کیلومتر در ساعت رساند.
توان و تورگ موتور-هردو- عیاری قابل توجه برای گونه جدید 12 سیلندر بودند که در سال 2002 ارائه شد. امتیاز و مشخصه جفت توربو شارژر استفاده شده، پاسخگویی به هوای موردنیاز موتور
«V12» بود. با به کارگیری این جفت توربو شارژر، راننده امکان استفاده از حداکثر توان اعجابانگیز را حتی در دور پایین پیدا میکند. حداکثر تورگ 900 نیوتن متر در دوران 2300 دور در دقیقه تا حداکثر قدرت 405 کیلووات یا 550 اسب بخار در دوران 5250 دور در دقیقه قابل دستیابی است.
توربینهای این جفت توربو شارژر در مانیفولد دود به گونهای قرار گرفتهاند که راندمان را به حداکثر میرسانند. جریان هوای فشرده شده از توربو شارژرها، از میان سیستم خنککن میانی (Inter Cooler) عبور میکند و سبب بهینه شدن درجه حرارت و دانسیته هوای ورودی به محفظه سیلندر-به طور همزمان- میشود.
درست شبیه موتورهای پیشرفته 6 ، 8 و 12 سیلندر مرسدس بنز، در موتور 12 سیلندر مایباخ هم از نوآوری جرقهزنی جفت شمعها و تکنولوژی سه سوپاپ برای هر سیلندر به طور پیوسته استفاده شده است.
تکنولوژی سه سوپاپ یکی برای خروج دود و دو تا برای ورود هوا و سوخت، کاتالیست کنورتور سریع گرم شونده که توانسته است محدوده های استاندارد دشوار یورو 4 را در همه شرایط پاس کند، از ویژگیهای این موتور است. جریان متغیر جفت شمعها که توسط جریان یونها اندازهگیری میشود به منظور تشخیص و جلوگیری از نشتی جریان نه تنها پروسه احتراق را بهبود میبخشد بلکه افزایش فشار ناگهانی در سیلندر را کاهش میدهد که تاثیر بسزایی در ایجاد نویز دارد. ولتاژ 32000 ولت خود یک رکورد برای این موتور به شمار میرود. این سیستم جرقهزنی قوی و قابل اطمینان حتی در دورهای پایین نیازی مهم است که به همان سالهای 1929 در کمپانی مایباخ موتور باو برمیگردد. برای رفع این نیاز در موتور جدید دو سیستم جرقهزنی جداگانه با سیستم زمانبندی متغیر استفاده شد که یک نوآوری محسوب میشود.
موضوع سبکی وزن در طراحی موتور یکی از موارد مهم برای مهندسان مایباخ موتور باو بود. برای رسیدن به نسبت قدرت به وزن دلخواه (hp/kg) کارل مایباخ تصمیم گرفت از آلیاژ آلومینیم ریختهگری شده برای ساخت پوسته موتور و سرسیلندر استفاده کند. در صورتی که مهندسانی که درصدد تکمیل و توسعه این موتور جدید بودند، آلیاژی از آلومینیم را که به روش دایکست ایجاد میشد، برای ساخت پوسته سیلندر موتور انتخاب کردند. (به این ترتیب استحکام بالاتر و کیفیت بهتری حاصل میشود) این بار به منظور کاستن از سر و صدا و ارتعاشات ناخواسته در قسمت انتهای محفظه میل لنگ در پوسته موتور ترکیبی از آلومینیم و بستری از صفحات پایه چدن خاکستری در محل یاتاقان بندی استفاده شد. ترکیب چدن خاکستری در محل قرار گرفتن یاتاقان بندی و وجود آلیاژ آلومینیم دایکست در کل پوسته سبب استحکام بالا و مقابله با ارتعاشات طولی در بلوکه سیلندر میشد. پوشش سرسیلندر نیز ازجنس منیزیم دایکست شده و جداره سیلندر از جنس سبک آلومینیم سیلیکون کم اصطکاک درنظر گرفته شد.
در پی تصمیم احیای دوباره این اتومبیل لوکس با مارک مایباخ، گروه دایملر کرایسلر این مدل را در پاییز سال 2002 به نمایش گذاشت.
با امتیازات ویژهای از جمله جاداربودن و به کارگیری آخرین تکنولوژی و مهندسی در آن، این خودروی سوپرلوکس دنباله رو گونه افسانهای مایباخ قدیمی شد. بر این اساس همکاری مشترکی بین شرکت خواهر یعنی مرسدس بنز با کمپانی دایملر کرایسلر شکل گرفت که متعاقب آن مایباخ در بخشهای ایمنی، راحتی، قابلیت اطمینان و طول عمر بالا از هدایتها و نوآوریهای این شرکت بهرهمند شد.
مایباخ جدید تمامی تکنولوژیهای جدید به کار رفته در مرسدس بنز را جمعآوری کرده است.
در دهههای 20 و 30 خودروهای مایباخ و مرسدس بنز بهترین خودروها در جهان بودند که توسط شرکتهای آلمانی ساخته میشدند. وجود توانایی بالای تکنیکی، کیفیت عالی ساخت و زیبایی بینظیر در طراحی آنها کافی بود که مایباخ و بنز در جهان نام و نشانی برای خود به دست آورند. از سال 1930 از جمله مدلهای سرآمد مایباخ زیپلین بود؛ با طول 5/5 متر. این مارک معتبرترین خودروی آلمانی تا آن هنگام به شمار میرفت. اولین مرسدس، مرسدس 35 اسبی و در حقیقت تصور خیالپردازانه ویلهم مایباخ بود؛ دوست قدیمی گوتلیب دایملر و مدیر دایملر موتور گسلشافت.
این مدل در واقع الگوی واضحی برای خودروهای سواری بعدی بود. در سال 1909 مایباخ تصمیم گرفت موتوری با قابلیت بالا و ایمن برای کشتی هوایی زیپلین بسازد. در سال 1919 پسران کارل توسعه خودروهای لوکس خود را آغاز کردند و دو سال بعد اولین مدل را بیرون دادند. در سال 1941 حدود 1800 خودرو در جهان دارای مارک مایباخ بودند.
نمایش عملکرد یک توربو شارژر
ارتباط توربو شارژر و خنککن میانی و محفظه احتراق
جدول مقایسهای ذیل مشخصات دو مدل مایباخ قدیم و جدید را نشان میدهد
مدل جدید 2002 مدل قدیمی 1938-1929
12 سیلندر با زاویه 60 درجه 12 سیلندر با زاویه 60 درجه تعداد سیلندرها و ترتیب قرار
گرفتن
87/82 100/92 و از سال 1931 به بعد 100/86 قطر و کورس پیستون
سه سوپاپ دو سوپاپ تعداد سوپاپها برای هر سیلندر
550 اسب در 5250 150 اسب در 2800 و از سال توان خروجی
1931 به بعد 150 اسب در 2300
9 به 1 3/6 به 1 و از سال 1931 به بعد 5/6 به 1 نسبت تراکم
سیستم الکترونیکی با خنککن دو کاربراتور دوبل سیستم تغذیه
میانی و دو توربو شارژر
باتری 12 ولت باتری 12 ولت سیستم جرقه
سیستم تشخیص و جلوگیری از نشتی جرقه
Carmancarfans
خرداد 1384
سلام،
سال نو را به شما تبریک می گم... بلاگ خیلی، خیلی جالبی دارید.
اگر دوست داری از امکانات بیشتری استفاده کنید، از تکنولوژی روز در بلاگ خود بهره برید و آن را به سایت تبدیل کنید، به سایت زیر مراجعه کنید.
http://www.30o.ir
این سایت به غیر از امکانات پایه، امکاناتی از قبیل نظرسنجی برای مطالب، ارزیابی مطالب، عضویت برای سایت خویش، گالری تصاویر، آپلود فایل، ایجاد شناسنامه برای کاربران، صندوق پیام در به مانند GMail برای ارتباط بین کاربران، شمارندهای در قدرت GoogleAnalytics و انجمن گفتگو را به رایگان در اختیار شما قرار میدهد.
از اینکه یک بار از این سیستم استفاده میکنید، ممنون.
موفق باشی...
سلام.مطالبتون خوب بود و استفاده کردیم.خوشحال می شم نظرتون رو راجع به تبادل لینک بدونم.
موفق باشید.
بسمه تعالی سلام
وسلام!
با سلام
ما شما رو به عنوان یکی از سایت های تخصصی در زمینه مکانیک خودرو معرفی کردیم در پست زیر
http://engineeringhandbook.blogfa.com/post-55.aspx
لطفا در صورت امکان مارا در لیست دوستان خود قرار دهید
به ما سر بزنید باتشکر
با سلام
با توجه به نیاز دانشجویان مهندسی مکانیک (در گرایشهای مختلف) اقدام به راه اندازی سایت "بانک مقالات مکانیک" کرده ایم
در صورت تمایل به تبادل لینک با سایت با ما تماس بگیرید:
ali.sb1986@gmail.com
سلام مایل به تدابل لینک هستید؟
سلام با عنوان مهندسی مکانیک به ما لینک بدید تا ما هم با هر عنوان که خواستید به شما لینک بدیم با تشکر
www.mekanik2012.blogfa.com
سلام دوست عزیز
اگر در مورد مهندسی مکانیک مخصوصا شاخه خودرو سوالی دارید خوشحال میشم که به آن پاسخ دهم .
همچنین در صورتی که به یادگیری مباحث و فناوری های جدید در زمینه مکانیک خودرو تمایل دارید میتوانید به سایت زیر مراجعه کنید :
انجمن آینده سازان با کادری مجرب متشکل از اساتید دانشگاه های دولتی کشور در زمینه انجام پروژه های دانشجویی و همچنین ارائه جدید ترین مقاله ها و آموزش های موجود در رشته های مختلف دانشجویی به خصوص رشته های فنی و مهندسی آماده ارائه خدمات می باشد.
انجمن فنی مهندسی آینده سازان (www.automotive-eng.blogfa.com) و (www.auto-eng.mee.ir)
شما از طریق این سایت ها میتوانید در حد مورد نیازتان با سیستم های جدید مکانیک خودرو آشنا شوید .
در صورت داشتن سوال در مورد مبحث خاصی که در سایت وجود ندارد نظرات خود را در قسمت نظرات وارد کرده تا در اولین فرصت به آنها جواب داده شود.
موفق و پیروز باشید
مدیریت وب سایت آینده سازان
بالابر اسانسور
http://www.iranbalabar.com
سلام دوست عزیز وبلاگ آموزنده ای داری به وبلاگ منم سری بزن و نظر بده تمایل داشتی با هم تبادل لینک کنیم خبرم کن ممنون
دوست عزیز من فقط در زمینه مکانیک فعالیت میکنم
وبلاگ جالبی دارید امیدوارم روز بروز بر بینندگانتان افزون گردد